تاثیر Api رزرو هتل و افزایش فروش OTA ها
Api رزرو هتل چیست؟
“وب سرویس رزرو هتل” یکی از روشهای آنلاینسازی فروش هتل و روشی برای ارتباط میان مراکز اقامتی و مراکز فروش است. دسترسی به OTA ها، GDSها و سایر وب سایتها برای رزرو هتل داخلی و خارجی، از طریق وب سرویس به آسانی امکان پذیر است. با توجه به اینکه تیپورت یک چنل منیجر است، مراکز اقامتی نحوه تعامل خود را با مراکز فروش(Ota ها و آژانس های مسافرتی و…) تعیین میکنند. در واقع اقامتگاه با هر نوع قرارداد همکاری، میتواند خدمات خود را به مراکز فروش ارائه نماید. در صورتی که مرکز فروش با هتلی قرارداد خاصی نداشته باشد، میتواند در نوع قراداد عمومی با مرکز تعامل برقرار کند.
API مخفف Application Programming Interface است و به سیستم ها این امکان را می دهد که با یکدیگر به صورت کاملا هوشمندانه ارتباط برقرار کنند. به عبارتی دیگر API نوعی رابط نرمافزاری است که خدماتی را به سایر نرم افزارها ارائه می دهد. یک API ممکن است برای یک سیستم خاص ساخته شده باشد،و یا حتی ممکن است منطبق بر یک استاندارد مشترک ساخته شده باشد که امکان همکاری میان چند سیستم را فراهم میسازد.
Api رزرو هتل کدام یک از چالش های OTA ها را رفع میکند؟
یکی از چالش هایی که اغلب OTA ها با آن مواجه هستند، عدم ارائه خدمات در یک بستر کاملا آنلاین است. به این علت است که نهایی کردن رزرو و چک کردن ظرفیت هتل و اتاق ها، به صورت دستی انجام میشود؛ بنابراین امکان ارائه خدمات به صورت کاملا آنلاین وجود ندارد.
چالش دیگری که OTA ها درگیر آن هستند، وجود نداشتن زیر ساخت کافی در ایران است! سیستم رزرواسیون دسترسی کامل به همه هتل ها نداشته و به همین علت با نوسانات نرخی زیادی مواجه میشود. به این صورت که زمانی که مسافر به آژانس مسافرتی مراجعه میکند، یک قیمت از آژانس دریافت میکند؛ زمانی که با یک OTA تماس میگیرد و از آن قیمت میخواهد، نیز یک قیمت متفاوت دیگر دریافت خواهد کرد. همین ناهماهنگی قیمتی، سبب بوجود آمدن نوسانات قیمتی هستند.
چالش دیگری که حذف آن در طولانی مدت اثر چشمگیری خواهد داشت، حذف هزینه های تماس و فکس OTA ها برای رزرو هتل است. نیروهای انسانی OTA ها دائما در حال برقراری تماس برای انجام رزرو ها و دریافت ظرفیت هتل ها به سبک سنتی و قدیمی هستند.
چنل منبجر تیپورت با ارائه محصول “وب سرویس رزرو هتل” همه این چالش ها را بر طرف کرده است. زمانی که API رزرو هتل تیپورت به وب سایت آژانس مسافرتی متصل میشود، اطلاعات دقیق (مانند :ظرفیت و نرخ دهی لحظه ایی و آنلاین ) همراه با جزئیات هتل را به مسافر نشان خواهد داد. این اطلاعات شامل همه جزئیات مانند اتاق، بخش های مختلف اتاق، خدمات موجود در اتاق، قیمت، ظرفیت و …است.
آژانس های مسافرتی و OTA ها با استفاده از وب سرویس هتل، راندمان کاری خود را افزایش داده و سود بیشتری نیز کسب خواهند کرد.
اطلاع از تغییر نرخ به صورت آنلاین
قیمت اتاق ها در هتل ها و مراکز اقامتی، به علل مختلفی تغییر میکند. در حالت عادی فعالیت هتل ها و آژانس های مسافرتی به این صورت است که زمانی که هتل به دلایل مختلفی تخفیف و یا حتی افزایش قیمت ، تغییر نرخ میدهند، آژانس های مسافرتی برای اینکه در جریان این تغییر نرخ قرار بگیرند و آن را به مسافر اطلاع دهند، باید از راه هایی همچون تماس تلفنی، فکس، نامه اداری و … استفاده کنند.
تیپورت با ارائه محصول وب سرویس هتلی، این کار را بسیار آسان، هوشمند و خودکار کرده است. هتل ها با استفاده از پنل مراکز اقامتی که تیپورت به آن ها میدهد، به صورت کاملا آنلاین و لحظهای روند تغییر نرخ را طی میکنند. به این صورت که هتل تغییر نرخ را در پنل مراکز اقامتی تیپورت وارد کرده و کلیه آژانس های مسافرتی آنلاینی که از وب سرویس رزرو هتل تیپورت استفاده می کنند می توانند در سریع ترین زمان ممکن از طریق Api متصل شده به این پنل به صورت آنی و لحظهای تغییر نرخ را در سایت خود مشاهده کرده و در جریان تغییر نرخ قرار میگیرند.
اتصال به PMS هتل یا پنل مدیریتی هتل
نرم افزارهای مدیریت هتل به بانک دیتاهایی که مربوط به هتل است و در فضای ابری اینترنت یا لوکال وجود دارد دسترسی داشته و به آسانی برای هتل ها در نرم افزار های هتلداری قابل مشاهده است، PMS یکی از برجسته ترین راه های مدیریت هتل است. با استفاده از این نرم افزار، مدیریت هتل به صورت کاملا مکانیزه، دقیق و آنلاین صورت میگیرد.
چنل منیجر تیپورت این امکان را فراهم کرده که وب سرویس رزرو هتل به نرم افزار مدیریت هتل (PMS) متصل شود. این یعنی افزایش چند برابری راندمان مدیریت هتل! این اتصال دو طرفه بوده و بدین صورت کلیه اطلاعات وب سرویس رزرو و اطلاعات PMs هتل، به صورت دو طرفه به یکدیگر منتقل شده و مدیریت هتل به صورت کاملا مکانیزه و دقیق انجام میشود. با استفاده از این سرویس ها، امکان خطا نیز در ارائه خدمات به مسافران کاهش پیدا کرده و سبب رضایت روزافزون مسافران خواهد شد.
رزرو آنلاین واقعی
با استفاده از مدیر کانال (Channel Manager)، اقامتگاه ها و آژانس های گردشگری، میتوانند امکان در دسترس بودن اتاق ها و مدیریت رزروها را در اختیار داشته باشند. با مدیریت کانال علاوه بر رزرو کاملا آنلاین اقامتگاه، امکان آپدیت لحظه به لحظه موجودی، نرخ و ظرفیت اتاقها در دسترس است.
همچنین مدیر کانال با جلوگیری از رزرو بیش از حد اتاق ها، صاحبان اقامتگاه ها و آژانس های گردشگری را در جهت دستیابی به یک رزرو کاملا آنلاین، یاری مینماید. تیپورت با دارا بودن تمامی این ویژگی ها و با اتصال به سیستم PMS، آخرین وضعیت اتاق های هتل را نمایش داده و در صورت رزرو اتاق، اطلاعات را در لحظه آپدیت میکند.
زمانی که آژانس های مسافرتی یا OTA ها رزرو انجام میدهند، این رزرو به صورت مستقیم در پنل مراکز اقامتی تیپورت که در دسترس هتل قرار دارد ثبت میشود. در این زمان هتل شاهد همه مراحل رزرو بوده و متوجه میشود که این رزرو، از طرف کدام یک از آژانس های مسافرتی طرف قرارداد انجام شده است. هرچه تعداد بیشتری رزرو از سمت آژانس های مسافرتی برای هتلی ثبت شود، اعتبار آن آژانس افزایش پیدا کرده و سبب اعتبار سازی برند آن هتل خواهد شد.
حائز اهمیت است که پرداخت هزینه رزرو آنلاین در وب سرویس هتل، به این صورت است که بلافاصله بعد از تکمیل فرآیند رزرو مشتری باید هزینه را از طریق درگاه اینترنتی به حساب هتل واریز کند.
مطالعه مقالات بیشتر:
ثبت دیدگاه