جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 553 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • عواقب کمبود داروهای روانشناختی در ایران
    25 ژانویه 2023 - 19:38
    شناسه : 3922

    زمان مطالعه: ۴ دقیقه کمبود داروهای روانشناختی در ایران و عواقب آن درحقیقت یکی از معضلاتی که پزشکان و بیماران حوزه روانشناختی در کشور با آن مواجه اند، کمبود مقطعی داروهای روانشناختی در کسورمان است. این معضل که نگرانی بسیاری از پزشکان است، منجر به وخیم شدن وضعیت بیماری افرادی می شود که به صورت دائمی از داروهای روانشناختی […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۴ دقیقه

    کمبود داروهای روانشناختی در ایران و عواقب آن

    درحقیقت یکی از معضلاتی که پزشکان و بیماران حوزه روانشناختی در کشور با آن مواجه اند، کمبود مقطعی داروهای روانشناختی در کسورمان است. این معضل که نگرانی بسیاری از پزشکان است، منجر به وخیم شدن وضعیت بیماری افرادی می شود که به صورت دائمی از داروهای روانشناختی استفاده می کنند. افراد بسیاری وجود دارند که داروهای افسردگی یا سایر قرص های روانشناختی مصرف می کنند. نبود این قرص ها منجر شده تا مردم به موش آرمایشگاهی تبدیل شوند و ناچارا به سراغ تعویض و جایگزین کردن قرص های روانشناختی بروند.

    مشکلات اقتصادی و فشار مالی، مانع از تغییر روند درمان و انتخاب شیوه های جدید درمانی برای بیماران می شود. هزینه های بالای روش های درمانی از طریق مشاوره و بدون دارو هنگفت است. این عوامل که ناشی از کمبود داروهای روانشناختی در ایران به حساب می آید منجر به بازگشت سیل عظیمی از بیماری های روانی و رشد بیماران روانشناختی می شود. بیماران روانشناختی برای تهیه ی داروهای خود با مشکل مواجه می شوند. این مشکل عواقب جدی را برای این گروه از بیماران به همراه خواهد داشت.

    کمبود دارو های روانشناختی و عواقب جدی آن

    داروهای روانشناختی در ایران که توسط بیماران اعصاب و روان مصرف می شوند، این روزها به ندرت یافت می شوند یا اصلا امکان پیدا کردن آن ها وجود ندارد. این امر نگرانی بسیاری را برای پزشکان به وجود آورده است.

    بسیاری از بیماران که مشکل اعصاب دارند یا بیماری های روانشناختی آن ها را آزار می دهد مجبور هستند به دلیل کمبود داروهای روانشناختی به سراغ داروهای جایگزین بروند یا میزان مصرفشان را کم کنند.

    یکی از نگرانی هایی که جامعه پزشکی را درگیر آن کرده است احتمال رهایی دوره درمان توسط بیماران است. آن دسته از بیمارانی که از قرص های روانشناختی استفاده می کنند ممکن است به دلیل عدم پیدا کردن آن ها درمان خود را ترک کنند.

    دکتر جلالی به عنوان روانپزشک در این باره می گوید قرص هایی مانند فلوکستین و تری فلوپرازین نایاب شده اند. بیمارانی که از این دو قرص استفاده می کنند به آن اعتیاد پیدا کرده اند. به طوری که باید به صورت مداوم تا آخر عمر آن را مصرف کنند.

    داروهای روانشناختی - عواقب کمبود داروهای روانشناختی در ایران

    افرادی که به هر دلیلی نتوانند این قرص را مصرف کنند دچار اضطراب شدید می شوند و ممکن است علائم بیماری آن ها تشدید شود.

    دکتر مریم جلالی در این باره ادامه می دهد: بیماری داشتم که از نگرانی نایاب شدن قرص خود به مدت دو شبانه روز نتوانسته بود بخوابد. وی در این باره می‌گوید یکی از بیمارانم به دلیل مشکل خودکشی برای درمان به پیش من مراجعه کرده بود به دلیل نایاب شدن قرص به شدت در معرض آسیب قرار دارد.

    جدیدترین روش درمان افسردگی چیست؟

    تاثیر کمبود دارو

    این احتمال وجود دارد که بیمار پس از رفتن به یک داروخانه و پیدا نکردن قرص خود به سراغ داروخانه دیگر نرود و به طور کلی از درمان خود منصرف شود. متاسفانه در کشور ما تامین داروهای فشار خون و قلب اهمیت بسیار بیشتری نسبت به داروهای روانشناختی دارد.

    این در حالی است که بیماران روانشناختی حساس تر از سایر بیماران هستند و ممکن است به مرور باعث وخیم تر شدن وضعیت آن ها شود. با وجود این که داروهای روان شناختی درمان نمی‌کنند اما علائم بیماری بیماران را تا حد بسیار چشمگیری کاهش می دهند.

    درمان افسردگی، وسواس و استرس حتی اسکیزوفرنی بسیار لوکس محسوب می‌شود. اما نایاب بودن داروهای آن ها هر بیمار و پزشکی را که درگیر این موضوع هستند نگران می‌کند. این در حالی است که در کشور ما آمار اعتیاد، آسیب های اجتماعی، مشکلات اعصاب و روان و طلاق به شدت افزایش پیدا کرده است.

    همچنین مراجعه‌کنندگان با حال بد از نظر روحی و روانی نیز بسیار بیشتر شده است. دکتر مریم جلالی، کرونا و افزایش بیماران روانشناختی را با یکدیگر مرتبط می داند. چرا که مردم بر اثر استرس ناشی از بیماری مذکور مجبور به ماندن در خانه بودند و باعث وسواس و استرس های بسیاری در مردم شده است. بسیاری از افراد نیز بر اثر بیماری کرونا اعضای خانواده خود را از دست دادند و این باعث تشدید مشکلات روانی است.

    Mental health problems - عواقب کمبود داروهای روانشناختی در ایران

    مشکل بسیاری از بیماران روان شناختی این است که نمی توانند داروی جایگزین را قبول کنند. اما برای مثال فردی که دچار فشار خون است می تواند به راحتی سراغ مکمل یا داروی جایگزین برود. دکتر میلاد شهاب، روانپزشک در این باره می فرماید که امکان نادیده گرفتن صدمات شدید ناشی از کمبود داروهایی مانند فلوکسیتین وجود ندارد. تنها تعداد محدودی از بیماران روان شناختی امروزه می توانند از طریق آشنایان و دوستان خود داروهایی را از کشورهای همسایه تامین کنند. این امکان برای تمامی افراد وجود ندارد. پزشکان اعصاب و روان نیز برای تجویز داروها به مشکل بسیاری برخورد کرده اند و برایشان دشوار است که بتوانند داروهای جایگزین را تجویز کنند.

    توضیحات بیشتر

    یکی از عواقب جدی که بر اثر کمبود دارو های روانشناختی برای بیماران این این زمینه به وجود می آید بدتر شدن و افزایش مشکلات روحی بیماران است. فربد فدایی روانپزشک ای که این روزها با مشکل تجویز دارو درگیر است می گوید: در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق دارو نایاب و کمیاب شد. اما امروزه با وجود گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ در کشور توقع داریم که داروها به راحتی در میان مردم توزیع شود و مشکلی وجود نداشته باشد. اما متاسفانه مشکل تامین دارو ها بدتر از قبل شده است. کمبود دارو در بخش اعصاب و روان بسیار خطرناک است و می تواند تمامی گروه های بیماران را با معضل بدتر شدن وضعیت شان رو به رو کند.

    کمیابی دارو ممکن است منجر شود تا پروسه درمان به خطر رود. متاسفانه در کشور ما برای تولید دارو و وابستگی وجود دارد. اگر بیمار از همان ابتدا داروی را مصرف کند نمیتواند از طریق رفتار درمانی به حل مشکل خود بپردازد. آثار منفی کمبود دارو در جامعه نیز به چشم می خورد.

    دولت باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد تا در اسرع وقت دارو های روانشناختی نایاب در اختیار مردم قرار گیرد و از این طریق سلامت بیماران را تضمین کند. پزشکان گزارشات و اخطار هایی به رئیس جمهور داده اند و این مسئله را گوشزد کرده‌اند. امیدواریم در این زمینه راهکارهای مناسبی انتخاب و انجام گیرد.

    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.