جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 27 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 552 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • نشستی صمیمی با یک مشاور خانواده
    15 آوریل 2020 - 18:50
    شناسه : 917
    ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که که برای پذیرش نقش هایمان چون مادری ،همسری و ...هیچ آموزشی نمیبینیم پس طبیعتا ناآگاهانه درگیر روابط ناسالم خواهیم شد که مهم ترین ارتباط هر شخص ابتدا ارتباط با خودش است که علائم خرابی این ارتباط در روابط برون فردی بروز خواهد کرد.
    ارسال توسط :
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۴ دقیقه

    گفت و گوی صمیمی با مدیر داخلی مرکز مشاوره خورشید

    با سلام و عرض ادب و با تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار تیم خبری مانا قرار دادید.

    ۱*لطفا خودتان را برای خوانندگان رسانه خبری و مجله الکترونیکی مانا معرفی کنید؟

    آرزو آقاجانی هستم کارشناس ارشد مشاوره خانواده و مدیر داخلی مرکز مشاوره خورشید

    ۲*به عنوان يک مشاور، وضعیت روانی جامعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

    طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت ،سلامتی داری ۴ بعد است شامل :جسمانی،روانی ،معنوی و اجتماعی که این ۴ بعد بر هم تاثیر می‌گذارند و از هم تاثیر می‌پذیریند و باتوجه به اینکه در شرایط فعلی با شیوع بیماری کرونا و اقدام به قرنطینه ی خانگی، قطعا سلامتی در ابعاد جسمانی ،معنوی و اجتماعی کاهش پیدا کرده و میتوان استنباط کرد که سلامت روان به صورت چشمگیر کاهش خواهد داشت.

    ۳*بیشترین مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره و روانشناسی از کدام قشر جامعه هستند؟ چه اختلالات رفتاری و اخلاقی دارند؟

    جالب است بدانید که سلامت روان فرد با میزان مراجعه به مشاور ارتباط مستقیم دارد و هرشخص از سطح سلامت روان بیشتر برخوردار باشد بیشتر تمایل دارد تا برای کمک به خود از نظرمسائل روانی و ارتباطی از یک متخصص کمک بگیرد.اما شاید بتوان گفت از نظر تحصیلات قشر تحصیل کرده اما در سطح متوسط بیشترین مراجعه را دارند و افراد با سطح تحصیلی و جایگاه اجتماعی  بالا گرچه مراجعه میکنن اما تعدادشان بسیار محدود است وکار با آنها بسیار سخت چون در پذیرش بسیار مقاومت دارند.

    ۴*بحرانی که الان پیش رو داریم این است که گفته اند نیمی از مردم مستقیم یا غیر مستقیم دچار اختلالات روانی و رفتاری هستند. کم کاری روان شناسان و مشاوران را چگونه ارزیابی می کنید؟

    آماری که براساس آن این بحران را اعلام میکنید اطلاعی ندارم و با برچسب گذاری بر اساس اختلالات موافق نیستم  تمام مشکلات در حوزه روانی ریشه در یک ارتباط ناسالم دارد و ما در جامعه ای زندگی می‌کنیم که که برای پذیرش نقش هایمان چون مادری ،همسری و …هیچ آموزشی نمیبینیم پس طبیعتا ناآگاهانه درگیر روابط ناسالم خواهیم شد که مهم ترین ارتباط هر شخص ابتدا ارتباط با خودش است که علائم خرابی این ارتباط در روابط برون فردی بروز خواهد کرد.

    مدیریت چنین شرایطی نیازمند تصمیماتی در سطح کلان است و نمیتوان مسئولیت این شرایط را به دوش مشاوران و روانشناسان انداخت.

    سهم روانشناسان را این قسمت میدونم که مراجع را فقط تحت درمان داروی قرار می دهند در صورتی که حتما در کنار دارو های تسکین دهنده نیاز به درمان زیر بنایی هست.

    DSC 9535 as Smart Object 1 600x600 1 - نشستی صمیمی با یک مشاور خانواده

    ۵*وقتی صحبت از روان شناسی و اختلالات روانی به میان می آید، مردم به گونه ای از آن فرار می کنند. چه کار کنیم مردم نگاهشان به این قضیه عوض شود؟

    برچسب بیماری زدن باعث تخریب عزت نفس شخص هست و مردم با چنین تصوری حتما از مشاوره و روانشناسی فرار خواهند کرد تا اینکه نگرش آنها تغییر کرده و به مشاور به عنوان یک راهنما و مربی نگاه کنند و این تغییر نگرش امکان پذیر نیست مگر با فرهنگ سازی مناسب و یا حداقل یک بار مراجعه به یک مشاورمجرب.

    ۶*رسانه ها چه کمکی می توانند به این قضیه بکنند؟

    رسانه ها جزو ابزار های قوی جهت فرهنگسازی استفاده از خدمات مشاوره و روان شناسی هستن و خلا این فرهنگسازی بسیار محسوس هست.

    ۷*نقش فرهنگ یک جامعه در بحث روان شناسی چیست؟ شاید یک مسئله در فرهنگ غربی عادی باشد و در فرهنگ ما نادرست. ولی این رفتار نادرست به مرور در جامعه رشد می کند و دوگانگی رفتاری به وجود می آورد. چه کار کنیم این اتفاق نیافتد؟

    در فرهنگ ما آبرو داری و مرد م داری ارزش محسوب میشود و نوع نگاه افراد به این ارزشها باعث میشود افراد از ترس قضاوت دیگران مشکلاتشان را مطرح نکند یا احساسات منفی خود را بروز ندهند و برای کمک به خود اقدامی نکنند. ایجاد فرهنگ خودپذیری با تمام نقاط قوت و ضعف نیاز به زمان و تمهیدات در سطح کلان دارد.

    ۸* به نظر شما مهم ترین مشکلی که جامعه ما با آن مواجعه است اما به آن توجه نمی شود چیست؟

    بحران هویت که نشات گرفته از عدم سلامتی در بعد معنوی هست .منظور از سلامت معنوی ،تنها بعد مذهب نیست بلکه در کنار مذهب و ارزشهای اصیل جامعه اون چیز بسیار ارزشمند ادراک شده توسط هر شخص است که باعث میشود شخص در حال از زندگی لذت ببرد و به واسطه آن نسبت به آینده امیدوار شود.

    ۹*لطفا اولین جمله و کلمه ای که با شنیدن موارد زیر به ذهنتان می رسد بفرمایید:

    *رسانه خبری و مجله الکترونیکی مانا

    مهندس پیمان فاطمی

    *مشاور و روانشناس خوب

    یک شخص امن

    *تبریز

    یه شهر دوست داشتنی

    *بهترین تیم فوتبال ایران

    با توجه به اینکه من اصفهانی هستم قطعا سپاهان.

    *خاطره ای از مشاوره شما؟

    روزی خانمی به توصیه دوستشان که بنده را معرفی کرده بودند تشریف آوردن برای مشاوره و لحظه اولی که من را دیدن شوکه شدن و پرسیدن خانم آقاجانی شما هستید؟؟؟

    ودر ادامه با تعجب اضافه کردند من با تعریفی که از شما شنیده بودم تصور میکردم احتمالا با یک خانم مسن روبرو خواهم شد و چون برای مشکلاتم در ازدواج امدم کمی گیج شده ام .

    در چون دوستشان توصیه کرده بودند جلسه را با تردید فراوان ادامه دادند و بعد از جلسه مشاوره و دیدن کیفیت کارجلسات مشاوره شان را با بنده ادامه دادند.

    با تشکر از شما که وقت خود را در اختیار تیم رسانه خبری و مجله الکترونیکی مانا قرار دادید. برای شما و تمام همکاران آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    1. blank

      بسیار عالی

      پاسخ
    2. blank

      سلام
      خیلی عالی بود
      برنامه ای برای آموزش برای پذیرش نقش هامون و رفتارهای مناسب با فرزندان و تربیت دارین؟مقاله اینا در این زمینه می نویسین؟

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.