جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 553 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • کاربرد فناوری بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان
    16 ژانویه 2023 - 19:47
    شناسه : 3879

    زمان مطالعه: ۵ دقیقه کاربرد فناوری بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان این روزها یکی از پرکاربردترین فناوری ها، بلاک چین است که در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. در حوزه سلامت بهداشت و روان نیز می توان از فناوری بلاک چین بهره برداری های لازم را داشت. اما سوال اینجاست که کاربرد اصلی فناوری بلاک […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۵ دقیقه

    کاربرد فناوری بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان

    این روزها یکی از پرکاربردترین فناوری ها، بلاک چین است که در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. در حوزه سلامت بهداشت و روان نیز می توان از فناوری بلاک چین بهره برداری های لازم را داشت. اما سوال اینجاست که کاربرد اصلی فناوری بلاک چین در صنعت بهداشت و درمان و پزشکی چیست؟ چگونه می توان با بلاک چین به بیشترین میزان بهره وری رسید؟ آیا می توان در تمامی بخش های بهداشت و درمان این تکنولوژی را پیاده سازی کرد؟ استفاده بلاک چین چه مزایایی به همراه خواهد داشت؟

    برای دریافت پاسخ سوالات مذکور، ادامه ی مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

    بلاک چین در بهداشت و درمان، آرزوی بسیاری از پزشکان و کادر درمان است. تا به امروز نقص ها و ضعف های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان گریبان گیر کادر پزشکی و بیماران شده است. از سوابق بیماران گزفته تا هماهنگی های لازم برای درمان یک فرد بیمار، همه ی افراد را به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با این قضیه درگیر کرده است.

    طی ۵ سال گذشته، ابرقدرت های تکنولوژی مانند کمپانی IBM، به صورت اختصاصی منابعی را برای مطالعه و تحقیق و توسعه ی بلاک چین درنظر گرفته اند. این منابع بدست آمده و نتایج ناشیاز تحقیقات، منجر به لمس تاثبر فناوری بلاک چین در بهداشت می شود. همچنین این نتایج، میزان علاقه ی مدیران بخش درمان به ورود بلاک چین به حوزه ی بهداشت را اثبات می کند.

    کاربرد فناوری بلاک چین در در حوزه بهداشت و درمان

    در صورتی که در آینده ای نزدیک فناوری بلاک چین به صنعت بهداشت و درمان ورود کند شاهد ابزارهای کارآمد و ایمن تری در این حوزه خواهیم بود.  صنعت فوق العاده بلاک چین به راحتی می تواند تحولات شگفت‌انگیزی را در حوزه بهداشت و درمان رقم بزند.  به جرات میتوان گفت بلاک چین لازمه و نیاز اساسی بهداشت است.

    ThinkstockPhotos 844081964 - کاربرد فناوری بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان

    چرا باید فناوری بلاکچین را در حوزه بهداشت و درمان نیز وارد کنیم؟

    دلایل بسیاری وجود دارد که اثبات می کند نیاز است تا بلاکچین در بهداشت حضور پیدا کند. برای مثال تا به امروز کلاهبرداری و تقلب های بسیاری در در بخش بهداشت و درمان وجود داشته است. افرادی که جزو کادر درمان هستند یا در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی مشغول به فعالیت هستند به خوبی معنی این مشکل را درک می کنند.

    دانشکده پزشکی هاروارد آمریکا گزارشی در رابطه با کلاهبرداری و تقلب در حوزه بهداشت و درمان منتشر کرد که این گزارش اثبات می کرد سالانه حدود ۴۴۵ میلیارد دلار به دلیل تقلب در این صنعت از دست می رود.

    مقالات بیشتر: معرفی تکنولوژی های برتر دنیای امروز

    کلاهبرداری

    در سال ۲۰۱۵ در آمریکا حدود ۷۰۰ میلیون دلار کلاهبرداری شده بود. به همین دلیل این صنعت به شدت به یک سامانه ای نیاز دارد تا بتوان از آن طریق امور را اثبات کرد. یک سامانه باشیم که اجرایی شود و بخش های مختلف نظام پزشکی فعلی را که به صورت جداگانه و غیرمتمرکز است با یکدیگر متمرکز و هماهنگ کند.

    فرض کنید تعداد زیادی بیمارستان دولتی و خصوصی کلینیک ها درمانگاه ها مطب ها و سایر بخش های دیگر در درمان مانند درمانگاه های کوچک که به صورت جداگانه فعالیت می کنند با یکدیگر هماهنگ شوند. در این صورت دیگر شاهد هرج و مرج ناشی از این پراکندگی نخواهیم بود و دغدغه بسیاری از پزشکان حوزه سلامت برطرف می شود. دانشگاه پژوهشگران دانشگاه ام آی تی در این راستا سپیدنامه ای منتشر کردند که در آن یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین را توصیف کردند با توصیف این پژوهشگران روشی ایمن تر و کارآمدتر برای تبادل و نگهداری داده ها به وجود می آید.

    به موجب این برنامه سامانه ایده آلی که می توان داشت از بلاک چین اتریوم و تکنولوژی استفاده از قراردادهای هوشمند استفاده می کند چیزی که تا چند سال پیش عملاً یک امر غیر ممکن تلقی می شد.

    نگهداری سوابق بیماران

    در صورتی که بهداشت جهانی از یک سامانه بلاک چین استفاده کند تا تمامی سوابق بیماران رادر یک پلتفرم ثبت کند. به طوری که سابقه هر فرد همانند اثر انگشت وی منحصر به فرد باشد به راحتی می‌توان از واقعی بودن هویت فرد بیمار و سوابق درمانی او در سریعترین زمان ممکن به راحت ترین روش دست یافت.

    چین در بهداشت 1 - کاربرد فناوری بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان

    شاید برای یک فرد عادی این امر قابل تصور نباشد اما اگر جزو کادر درمان باشید به خوبی  مزایای این روش را درک می کنید. خالی از لطف نیست که بگوییم سامانه فعلی بهداشت جهانی پرونده های بیماران را به صورت کاملا متمرکز و دسته بندی شده نگهداری می کند. بسیاری از کشورهای جهان سوم و درحال توسعه نیز همچنان از پرونده های کاغذی برای ثبت اطلاعات بیماران خود استفاده می کنند. به دلیل کم هزینه بودن اجرای سامانه بلاک چین در بهداشت و درمان جمع آوری تمامی داده ها و سوابق افراد چندان مشکل به نظر نخواهد رسید.

    بهبود روند تحقیقات پزشکی

    از آنجایی که نظام فعلی معایب خاص خود را دارد نمی توان در کمترین زمان ممکن به نتایج حاصل از بررسی داده ها و آزمایشات دست پیدا کرد. حضور بلاک چین اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند. در صورتی که از پلتفرم بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان استفاده شود تا حد زیادی می توان به نتایج حاصل از آزمایش های دارویی در سریع ترین زمان ممکن دست پیدا کرد. اگر زنجیره تامین دارو ها و پخش آن نیز بر پایه صنعت بلاکچین صورت گیرد می توان به زمان و مکان عرضه دارو ها نیز به راحتی دست پیدا کرد.

    تشخیص داروهای تقلبی

    کارشناسان و تحقیقاتی که انجام گرفت نشان دادند که سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار خسارت به صنعت بهداشت وارد می شود. این خسارت ها ناشی از تولید داروهای تقلبی است. با استفاده از فناوری بلاک چین بیماران می توانند از اصالت دارو ها اطمینان کافی به دست آورد. اگر به صورت جزئی تر روی این پلتفرم کار شود بیمار به راحتی می تواند تاریخ تولید و انقضای داروها را نیز مشاهده کنند.

    امنیت اطلاعات بیماران

    متاسفانه تا به امروز شاهد درز اطلاعات بیماران و افشای حریم خصوصی آن ها بوده ایم. اما اگر از شبکه های بلاکچین استفاده شود به راحتی می‌توان اطلاعات با ارزش بیماران را حفاظت کرد. علاوه بر آن می توان مانع از دستکاری و حذف هر نوع اطلاعات شد. همچنین می توان از صحت این اطلاعات نیز مطمئن شد.

     پرداخت و ایجاد صورتحساب

    در صورتی که از فناوری بلاک چین در بهداشت استفاده شود کاربران می توانند به راحتی صورتحساب مربوط به هزینه های درمان خود را مشاهده کنند. بیماران از این طریق می توانند به راحتی صورتحساب خود را پرداخت کنند. علاوه بر آن می‌توان به صورت خودکار صورتحساب ها را همزمان با تکمیل فرآیند درمانی بیمار پرداخت کرد. جالب است بدانید سامانه تایید بلاک چین به راحتی می تواند از تقلب در کارت های اعتباری ممانعت کند. ممکن است در آینده‌ای نزدیک تمامی افراد تنها از یک توکن برای پرداخت هزینه های پزشکی خود استفاده کنند.

    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.