جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

شنبه, ۲۵ فروردین , ۱۴۰۳ Saturday, 13 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 552 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • ناامیدی از دیدگاه قرآن
    04 می 2022 - 13:30
    شناسه : 2523

    زمان مطالعه: ۴ دقیقه بررسی ناامیدی از دیدگاه قرآن در این گفتار قصد داریم در مورد ناامیدی از دیدگاه قرآن صحبت کنیم . اگر شما نیز فردی ناامید در زندگی هستید و میخواهید از شر این حس رهایی یابید ما در اینجا به شما کمک میکنیم ، بنابراین تا پایان این مقاله ی کاربردی همراه ما باشید . تعریفی […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۴ دقیقه

    بررسی ناامیدی از دیدگاه قرآن

    در این گفتار قصد داریم در مورد ناامیدی از دیدگاه قرآن صحبت کنیم .

    اگر شما نیز فردی ناامید در زندگی هستید و میخواهید از شر این حس رهایی یابید ما در اینجا به شما کمک میکنیم ، بنابراین تا پایان این مقاله ی کاربردی همراه ما باشید .

    تعریفی کلی از ناامیدی

    حس ناامیدی زمانی در فرد ایجاد میشود که اتفاقات افتاده در زندگی با خواسته ها و انتظارات ذهنیش مطابقت نداشته باشد . این خواسته ها میتواند از نداشتن چیز های کوچک در زندگی شروع شود (برای مثال در مورد نوجوانان ، نداشتن کیف مدرسه ی جدید ) ، رخ ندادن یک اتفاق از قبل برنامه ریزی شده (برای مثال به علت سرماخوردگی نشود که پیاده روی هر روزه را انجام داد ) یا در انتظار رویدادی خاص بودن (برای مثال برنده شدن تیم فوتبال مورد علاقه ی فرد ) .

    همگی ما در زندگی شخصی خود حس ناامیدی را بگونه ای چشیده ایم . امکان دارد شکست خوردن در یک رابطه ی احساسی یا عدم قبولی در مصاحبه ی کاری ای که با خود فکر میکردیم حتما استخدام میشویم و خلافش اتفاق افتاده است ریشه ی‌ حس ناامیدی ما در زندگی باشد .

    در علم روانشناسی ناامیدی را ریشه ای از غم و اندوه ، احساس فقدان چیزی و فاصله ای مشهود و آزاردهنده مابین خواسته های ما و آنچه که در واقعیت وجود دارد تعریف می‌کنند . زمانیکه که فرد معتقد است که باید به هدف خاصی برسد تا از اعماق وجودش احساس خوشحالی کند ، در طرف دیگر حتما باید خودش را برای شکست و ناامیدی نیز آماده کند . اگرچه ناامیدی حس بسیار منفی و بدی می‌باشد اما می‌تواند کمک کند که شخص مورد نظر به شناخت‌ فردی و اجتماعی بیشتری برسد که این امر واقعاً باعث ایجاد حس نشاط در افراد می‌شود .

    تعریف ناامیدی از دیدگاه قرآن

    خداوند بزرگ خود را در قرآن کریم با صفات فراوانی به مسلمین جهان معرفی کرده است ، صفات و ویژگی هایی که هریک زیبایی و شکوه پروردگار را به نمایش میگذارد . یکی از این صفات الهی « رحمت » می‌باشد که در پانصد آیه از قرآن کریم از آن نام برده شده است . در بسیاری از سوره های قرآن ناامیدی از خداوند ، گمراهی تعبیر شده است . ناامیدی از دیدگاه قرآن یعنی باور اینکه دیگر در جهان هیچ کسی نیست که توانایی حل مشکلات بزرگ را داشته باشد و یاری برساند که گره از کارهای همگان باز شود . آن چیزی که این باور قلبی را در افراد تبدیل به کفر میکند انکار وجودی خدا و قدرت او می‌باشد که واجب هم نیست که حتما در زبان شخص گفته شود ، همینکه فرد وجودیت پروردگار ، شکوه و قدرتش را انکار کند کافر است . ناامیدی از دیدگاه قرآن یعنی از لطف خداوند بزرگ مأیوس شدن و بخشایش او را نادیده گرفتن که این مفهوم دقیقا نقطه ی مقابل امیدواری به خدا می‌باشد . ناامیدی از لطف پروردگار یکی از گناهان کبیره است و امیدواری یک حرکت رو به جلو در زندگی  . اگر فقط و فقط یک قطره از امیدواری در وجودمان سر باز کرده باشد ، خیلی سریع ایمان درونمان صدایمان میزند و کاری برای ناامیدی‌ و یاس ما میکند .

    عوامل تاثیر گذار بر ناامیدی

    احساس ناامیدی علل مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارتند از :

    • ۱_بیماری افسردگی
    • ۲_اضطراب بیش از حد در مراحل مختلف زندگی
    • ۳_اختلالات دو قطبی افراد
    • ۴_استرس بیش از حد داشتن پس از وقوع یک سانحه ی بزرگ
    • ۵_ وابسته بودن به مواد مخدر

    بیشتر بخوانید:

    ارباب حلقه ها و قرآن

    شخصی که دچار احساس ناامیدی شده است برخی از جملات را دائما تکرار میکند مانند :

    • ۱_برای هرکاری دیر شده است
    • ۲_باید تسلیم زندگی بشوم
    • ۳_من دیگر هیچ آینده ای نخواهم داشت
    • ۴_هیچ امیدی به زندگی ندارم
    • ۵_دیگر هیچ وقت امکان ندارد که در زندگی خوشحال بشوم
    • ۶_ هیچ کسی توان این را ندارد که به من کمک کند

    برای درمان احساس ناامیدی از دیدگاه قرآن بهتر است که برای موفقیت های خود چه کوچک و چه بزرگ ارزش قائل بشویم و به هیچ وجه این موفقیت ها را نادیده نگیریم . افراد در جامعه ی امروزی تمامی قدرت ها ، هنر ها و توانایی های خود را نادیده میگیرند و از روی موفقیت هایشان به سرعت رد میشوند و فقط تلاش خود را میکنند که بر افکار منفی خود پر و بال بدهند .

    غلبه بر ناامیدی

    • ۱_ سطح توقعات خود را پایین بیاورید : وقتی فردی سطح خواسته ها و توقعات خود را پایین بیاورد برای موفقیت های کوچک نیز خوشحالی های بزرگ می‌کند . در راستای این حرکت باید خود را برای انجام هر کاری تحت فشار قرار ندهید و فقط تلاش خود را بکنید بدون هیچ چشم داشتی .
    • ۲_ احساسات خود را از لحاظ روحی تخلیه کنید : به هیچ وجه احساساتتان را پنهان نکنید . در مواقع لازم گریه کنید ، غصه بخورید ، عصبانی بشوید و خوشحالی کنید که همه ی این موارد اگر بجا باشد خود راهکار غلبه بر ناامیدی است . برای بروز احساساتتان از هر روشی که میتوانید استفاده کنید مثلا برخی افراد با نوشتن آرام میشوند ، برخی دیگر با حرف زدن با خانواده و عده ای دیگر با معاشرت با دوستانشان .
    • ۳_در همه ی مراحل زندگی صبوری کنید :  کاری در دنیا نیست که بدون صبر و تلاش به نتیجه برسد . بارها در مسیر رسیدن به هدف باید شکست خورد و دوباره شروع کرد . هیچ فردی یک شبه به هر آنچه که آرزویش را در زندگی دارد نمیرسد و راه های آسان و میانبر برای موفقیت وجود ندارد . برای هر خواسته ای باید مدت ها تلاش کنید و بجنگید تا در نهایت به آن هدف دلخواه خود دست پیدا کنید .
    • ۴_انتقاد های بیجا را نادیده بگیرید : یک بازی فوتبال را در نظر بگیرید که طرفداران هر دو تیم برای حریف خود کری میخوانند و شعار های نابجا میدهند و در اصل میخواهند تیم مقابل خود را تحت فشار روانی قرار دهند . انتقادهای بیجا و افرادی که به همه چیز دید منفی دارند  درهر کاری استرس وارد میکنند و فرد را از هدف اصلی خود دورتر میکنند . انتقاد می‌تواند سازنده باشد اما در صورتی که بجا انجام شود و هیچ گونه نیت و افکار پلیدی پشت آن نباشد .
    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.