جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 553 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی
    28 دسامبر 2022 - 21:08
    شناسه : 3772

    زمان مطالعه: ۵ دقیقه روش های تقویت سیستم ایمنی بدن روش های بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. برای جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود بهتر است راهکارهای زیر را که در ادامه توضیح می دهیم رعایت کنید. وظیفه اصلی سیستم ایمنی بدن، محافظت از شما در برابر انواع میکرو ارگانیسم های عامل بیماری […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۵ دقیقه

    روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

    روش های بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد. برای جلوگیری از سرماخوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود بهتر است راهکارهای زیر را که در ادامه توضیح می دهیم رعایت کنید.

    وظیفه اصلی سیستم ایمنی بدن، محافظت از شما در برابر انواع میکرو ارگانیسم های عامل بیماری است. گاها به دلیل بروز برخی از بیماری ها و ورود میکروب های قوی، سیستم ایمنی بدن مغلوب می شود و دچار بیماری می شویم. گاهی می‌توان با رعایت نکات و انجام اقداماتی خاص و مصرف برخی ویتامین ها بدن خود را تقویت کنیم.

    چه کاری برای تقویت سیستم ایمنی بدن انجام دهیم؟

    یکی از روش ها تقویت تمام ایمنی است شاید فکر کنید که امکان تقویت توان ایمنی بدن وجود دارد. اما از آنجایی که سیستم ایمنی به معنای واقعی کلمه یک سیستم است و یک جزء نیست و عوامل بسیاری بر روی آن تاثیر می گذارد به همین دلیل بسیار پیچیده است. همچنین محققان تا به امروز نتوانسته‌اند به صورت علمی اثبات کنند که بین سبک زندگی فرد و عملکرد سیستم ایمنی تقویت شده آن ارتباط وجود دارد.

    به همین دلیل محققان بر روی عواملی مانند اثرات رژیم غذایی، استرس، سن، ورزش و وضعیت بدن هستند. اولین روش سالم ماندن و تقویت سیستم ایمنی بدن، انتخاب سبک زندگی سالم است. اگر یک فرد بتواند به صورت کاملا اصولی از دستورالعمل های عمومی بهداشتی پیروی کند و آن ها را در زندگی شخصی خود اعمال کند سبک زندگی وی و بدن او سالم خواهد بود.

    مقالات مرتبط: بیماری های عجیب و ناشناخته در جهان

    هر بخشی از بدن زمانی که در برابر تهدیدهای محیطی قرار بگیرد از طریق تقویت سیستم ایمنی می توان آن را تا حدی مهار کرد.

    سبک زندگی سالم

    نمونه‌های سبک زندگی سالم را در ادامه شرح می دهیم. اولین عامل عدم استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان و مواد مخدر است. دومین عامل استفاده و مصرف رژیم غذایی سرشار از ویتامین و میوه به همراه سبزیجات است. سومین عامل فعالیت بدنی و ورزش است. چهارمین عامل داشتن وزن ایده آل از طریق رعایت رژیم غذایی است.

    علاوه بر آن، عواملی مانند: داشتن خواب کافی و مصرف الکل در حد اعتدال است. البته نخوردن الکل قطعاً بهترین راه است. اما اگر مصرف می‌کنید بهتر از حالت ایده آل آن باشد.

    جلوگیری از ایجاد عفونت و به حداقل رساندن میزان استرس روانی و اضطراب ناشی از عوامل مختلف محیطی نیز تاثیر بسیاری روی سلامت بدن دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که یک سیستم ایمنی سالم در یک بدن سالم به راحتی می تواند در برابر میکروارگانیسم‌ها و پاتوژن های مهاجم از خود مقاومت نشان دهد.

    چه عواملی باعث سرماخوردگی و مریض شدن می شوند

    کمبود ریز مغذی ها در بدن

    بسیاری از ویتامین ها و ریز مغذی ها مانند روی یا همان زینک سلنیوم مس آهن منیزیم اسید فولیک و ویتامین های گروه E A B6 D

    و همین طور ویتامین های دیگری مانند امگا ۳ باعث باعث تغییرات و افت پاسخ های سیستم ایمنی می شود.

    عمده این ویتامین ها و ریز مغذی ها از طریق تغذیه تامین می شوند. مصرف سبزیجات و میوه جات زیاد، تامین کننده این مورد از ریز مغذی ها هستند. اما اگر علاقه به مصرف میوه و سبزیجات ندارید می توانید به صورت مستقیم و روزانه مکمل و ویتامین مصرف کنید.

    سیستم ایمنی بدن .pg - تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی

    مولتی ویتامین ها سرشار از انواع ویتامین ها و ریز مغذی های مورد نیاز بدن هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. البته دقت کنید که نباید بیش از اندازه ویتامین مصرف کنید چرا که مصرف دوز های بیشتر از یک ویتامین لزوماً کار درستی نیست.

    استرس و عملکرد سیستم ایمنی بدن

    در پزشکی مدرن یکی از روش های درمان، در نظر گرفتن ارتباط میان ذهن و بدن است بسیاری از بیماری ها به دلیل ناراحتی های ذهنی هستند. مانند ناراحتی و بیماری های معده، کهیر و حتی بیماری های قلبی بر اثر استرس عاطفی صورت می گیرند.

    اگر بخواهیم تعریفی از استرس را ارائه دهیم امری ناممکن خواه بود. چرا که ممکن است یک وضعیت به خصوص برای فردی پر استرس و اضطراب باشد اما در عین حال همان وضعیت برای شخص دیگری کاملاً عادی به نظر برسد. به همین دلیل نمی‌توان استرس را تعریف کرد. برای دانشمندان دشوار است تا بتوانند این قبیل موارد را بررسی کنند.

    از طرف دیگر، استرس‌های کوتاه مدت نیز قابل بررسی نیستند. ولی دانشمندان می توانند با بررسی عوامل استرس زا در طولانی مدت مانند مشکلات ناشی از ارتباطات خانوادگی یا ارتباط با دوستان و عوامل شغلی و غیره را بررسی کنند.

    آیا سرما منجر به تضعیف سیستم ایمنی میشود

    این ادعا که بسیاری از افراد می گویند سرما باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود کاملاً غلط است. البته در علم پزشکی هیچ چیز صددرصد نیست. اما در سرما به دلیل دمای هوا افراد بیشتر وقت خود را در خانه و در کنار اعضای خانواده می گذرانند به همین دلیل میکروب ها و بیماری های خود را به راحتی انتقال می دهند. از این طریق اعضای خانواده به سرعت دچار بیماری می شوند. در حالت کلی، در هوای سرد انسان بیشتر در معرض بیماری قرار می گیرد اما این به دلیل تضعیف سیستم ایمنی وی نیست.

    ورزش کنید تا سیستم ایمنی را تقویت نمایید

    انجام ورزش های منظم یکی از اصول اساسی یک زندگی سالم است. هر چه به صورت مرتب ورزش کنید سلامت قلب و عروق خود را بهبود می بخشید. علاوه بر آن با انجام ورزش، فشار خون پایین می ماند و وزن بدن نیز کنترل می شود. به همین دلیل بدن در برابر انواع بیماری ها محافظت می شود.

    با انجام ورزش به صورت مرتب، بدن به خوبی می تواند از طریق گردش خون منظم، ویتامین ها و مواد غذایی را دریافت کند. به همین دلیل عملکرد بسیار بهتری در برابر عوامل خارجی از خود نشان می دهد.

    تقویت کننده سیستم ایمنی بدن - تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از سرماخوردگی

    نقش چاشنی ها و ادویه ها در تقویت سیستم ایمنی بدن

    تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق چاشنی ها و ادویه ها یکی از روش هایی است که تمامی افراد ممکن است با آن آشنایی داشته باشند. معمولاً مصرف سیر خام بسیار توصیه می شود. سیر خام حاوی آلین است زمانی که سیر خام را خورد می کنیم یا جویده می شود به آلیسین تبدیل می شود. آلیسین واکنش یاخته های سفید خون را در برابر عوامل خارجی چند برابر می کند.

    به همین دلیل فرد به آنفولانزا یا سرماخوردگی دچار نمی شود .مواد غذایی دیگر مانند پیاز نیز دارای یک آنتی اکسیدان قوی به نام کوئرستین است. این آنتی اکسیدان قوی، میزان ترشح هیستامین را تنظیم می‌کند و خاصیت ضد ویروسی دارد. علاوه بر آن می توانید برای تقویت و افزایش سیستم ایمنی بدن از زنجبیل استفاده کنید.

    زنجبیل نیز ترکیبات ضد ویروسی، ضد التهابی و ضد باکتریایی دارد که مستقیما بر روی آبریزش بینی اثر می گذارد. زردچوبه نیز به نوبه خود عامل تقویت سیستم ایمنی بدن است. مصرف میزان کافی آب و پروتئین نیز دو عامل دیگر هستند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن  پیشنهاد می شوند.

    گوشت و ماهی به خصوص محصولات لبنی کم چرب مانند پنیر شیر ماست همگی سرشار از پروتئین هستند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند اگر تمامی این عوامل را با هم به صورت مستمر رعایت کنید به تقویت سیستم ایمنی خود می‌پردازید و در برابر سرما خوردگی و بیماری های ویروسی مقاوم خواهید شد.

     

    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.