جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 553 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • اینترنت ملی ، چرا و چگونه؟
    13 اکتبر 2022 - 12:35
    شناسه : 3360

    زمان مطالعه: ۳ دقیقه اینترنت ملی چیست؟ با توجه به وضعیت کشور، بحث اینترنت ملی چیست و چگونه کار می کند بیش از پیش داغ شده است. در این قسمت از مجله مانا، مفصلا درباره این مورد صحبت خواهیم کرد. تا آخر ایم مقاله مفید همراه ما باشید. اینترنت ملی ایران یک اینترانت سراسری است که از وب‌سایت‌ها و […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۳ دقیقه

    اینترنت ملی چیست؟

    با توجه به وضعیت کشور، بحث اینترنت ملی چیست و چگونه کار می کند بیش از پیش داغ شده است. در این قسمت از مجله مانا، مفصلا درباره این مورد صحبت خواهیم کرد. تا آخر ایم مقاله مفید همراه ما باشید.

    اینترنت ملی ایران یک اینترانت سراسری است که از وب‌سایت‌ها و خدمات آنلاین تحت کنترل دولتی و داخلی و ایرانی تشکیل شده است. این شبکه به شبکه جهانی وب متصل نیست و اکونومیست آن را “بزرگترین شبکه بسته جهان” نامیده است. مشخص است که منظور از اینترنت ملی ، درواقع نوعی پلتفرم بسته است که بر مبنای پروتکل‌های اینترنتی کار می‌کند. دولت ها و حکومت های هر کشور برای نظارت بر اطلاعات و داده هایی که منتقل می شوند، از این پلتفرم به جای اینترنت جهانی استفاده می‌کنند.

    ملی5 - اینترنت ملی ، چرا و چگونه؟

    اینترنت ملی ایران در سال ۲۰۰۲ توسط دولت ایران در تلاش برای محدود کردن دسترسی به اطلاعاتی که می‌تواند نظام و دولت را بی‌ثبات کند، ایجاد شد. دولت ایران محتوای موجود در اینترنت را که برای شهروندانش نامناسب می‌داند، مانند هرزه‌نگاری و محتوای مربوط به اسرائیل یا یهودیت مسدود می‌کند. یا مواردی که در راستای شورش و اغتشاش آموزش داده می شود که اکثرا از رسانه های خارج از کشور می باشند.

    اینترنت ملی ایران پروژه ای است که در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ توسط دولت ایران پیشنهاد شد و هدف از این پروژه ایجاد شبکه ای است که از شبکه جهانی وب جدا شود.

    دولت ایران استدلال می‌کند که اینترنت ملی ایران از شبکه جهانی وب امن‌تر خواهد بود و آنها را قادر می‌سازد تا آنچه را که ایرانیان می‌توانند در اینترنت دسترسی داشته باشند، کنترل کنند.

    هدف اینترنت ملی چیست؟

    اینترنت ملی ایران اقدامی از سوی دولت ایران برای ایجاد اینترنت «پاک» و «ایمن» برای شهروندانش است. دولت از سال ۲۰۱۲ بر روی این پروژه کار می کند و هدف آن ایجاد اینترانت ایرانی است که از اینترنت جهانی قطع می شود.

    این پروژه بخشی از استراتژی امنیت ملی ایران محسوب می شود. دولت ایران از این اینترانت جدید برای مبارزه با حملات سایبری و حفظ کنترل بر جریان اطلاعات در کشور استفاده کرده است.

    اینترنت ملی یا اینترنت حلال؟

    اینترنت ملی ایران که به «اینترنت حلال» نیز معروف است، یک شبکه تحت کنترل دولت است. برای کاهش نفوذ شبکه های اجتماعی بر جامعه ایران ایجاد شده است.

    معایب اینترنت ملی ایران زیاد است. بارزترین آنها این است که دسترسی ایرانیان به اطلاعات و ارتباطات را کاهش می دهد. یکی دیگر از معایب این است که دولت می تواند هر وب سایتی را که بخواهد، بدون دلیل یا هشدار تعطیل کند.

    اینترنت ملی ایران سانسور شده ترین اینترنت در جهان است. معایب زیادی مانند سرعت پایین و عدم دسترسی به وب سایت های بین المللی دارد.

    دولت ایران برای جلوگیری از وابستگی به شرکت‌های فناوری خارجی، سرمایه‌گذاری هنگفتی برای ایجاد زیرساخت‌های اینترنتی ملی خود انجام داده و توانسته است تمام داده‌هایی را که از طریق آن منتقل می‌شود، کنترل کند.

    مقامات ایرانی دسترسی به بسیاری از وب سایت های بین المللی مانند فیس بوک، یوتیوب، توییتر و نیویورک تایمز را مسدود کرده اند. با مقاله اینترنت ملی چیست همراه باشید

    نظر کارشناسان چیست؟

    کارشناسان درباره اینترنت ملی نظرات خود را دارند. معایب و مزایایی که برای اینترنت ملی تعریف شده است عبارت است از:

    مزایا :

    1. نظارت گستره بر اینترنت
    2. قطع دسترسی به رسانه‌های خارجی
    3. کاهش هزینه‌های اینترنت
    4. کاهش حمله‌های اینترنتی از خارج
    5. مستقل شدن شبکه
    6. ارتباطات درون شبکه‌ای کنترل شده

    معایب:

    1. عدم مبادلات و معاملات جهانی، ارتباطات و فعالیت‌ها
    2. وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های بسیار
    3. ضربه زدن به کسب و کارها با محدود شدن اینترنت
    4. محدود شدن حقوق شهروندی
    5. جایگزین شدن شبکه‌های اجتماعی داخلی با محدودیت‌های فراوان
    6. فیلترینگ برخی سایت‌های مورد نیاز

    بعید نیست که در سال های نه چندان دور  شاهد به وجود آمدن دیوار آتشین مانند چین باشیم. البته باید در نظر داشت که چین، شبکه ها و شبکه های اجتماعی و تکنولوژی در سطح جهانی و بین المللی دارد و این مزیت محسوب می شود، ولی در ایران فعلا بسیاری از نیازهای مردم اعم از شبکه اجتماعی و فروش و موتور جسجو  و غیره همگی خارجی هستند و نسخه های ایرانی هنوز راه زیادی برای رسیدن به سطح آنها دارند.

    دیوار آتشین چین همچون شبکه ملی اطلاعات ایران یک شبکه مجزا ندارد بلکه متشکل از یک شبکه بزرگ از برنامه‌ها و خدمات گوناگون است. چینی‌ها خود را از اینترنت جهانی جدا نکردند بلکه یک اکوسیستم جامع از خدمات و برنامه‌های متفاوت ملی ایجاد کرده و آن‌ها را جایگزین سرویس‌های جهانی که در این کشور فیلتر هستند کردند. برای نمونه وی‌چت که با بیش از ۱ میلیارد کاربر ماهانه جایگزین فیسبوک شده یا ویبو که جایگزینی برای توییتر است.

    ممنون که با مقاله اینترنت ملی چیست همراه بودید.

    بیشتر بخوانید:

    معرفی برترین شبکه های اجتماعی  ایران

    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.