عوامل مهم در موانع رشد صنعت گردشگری ایران چیست؟
صنعت گردشگری یکی از منابع اساسی درآمد کشورها است که باید به آن توجه کرد. اگر بخواهیم گردشگری را از میان سایر منابع درآمد مقایسه کنیم؛ بیشترین درآمد اقتصادی را برای کشور دارد. گردشگری نیازمند انجام عوامل مختلفی است که منجر به رونق یا کساد شدن این صنعت می شود. موانع رشد صنعت گردشگری در ایران، یکی از مباحث مهم است که در این مقاله به آن می پردازیم.
بررسی های مختلف در رابطه با موانع رشد صنعت گردشگری در ایران نشان می دهند که عواملی مانند عوامل سیاسی نهادی، سازمانی، زیربنایی و اقتصاد تاثیر بسیاری برای توسعه گردشگری در ایران دارد. یکی دیگر از عوامل مهمی که بیشترین تاثیر را دارد؛ عوامل فرهنگی دینی و امنیتی است. این در حالی است که کشور ایران در رابطه با داشتن جاذبه های فراوان تاریخی، فرهنگی و طبیعی جایگاه مناسبی دارد اما از نظر جذب گردشگران بین المللی چندان موفق عمل نمی کند.
ایران به عنوان یک کشور پهناور با جاذبه های طبیعی تاریخی و فرهنگی در جذب گردشگران خارجی موفق نیست. به نظر شما چه عواملی منجر به عدم توسعه گردشگری ایران می شود؟ در این مقاله به بررسی عوامل مختلف مانع از توسعه گردشگری مانند سیاسی اقتصادی و زیربنایی و فرهنگی می پردازیم.
موانع سیاسی توسعه گردشگری
یکی از موانعی که از توسعه صنعت گردشگری در ایران جلوگیری میکند، موانع سیاسی هستند. این عامل، اولین و موثرترین مانع است؛ چراکه سایر عوامل به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از عوامل سیاسی تأثیر می پذیرند.
تصمیماتی که در حوزه سیاسی کشور گرفته می شود به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تاثیر بسیاری بر روی صنعت گردشگری ایران دارد. به طور کلی سیاست گذاری ها و خط مشی های کلان یک کشور، تعیین کننده قوانین آن است و مانع از توسعه گردشگری می شود. موانع شناسایی شده ای که بر روی گردشگری در ایران تاثیر می گذارد عبارتند از:
- نبود پرواز مستقیم به مقصد کشور
- ایران تبلیغات منفی علیه ایران
- وابستگی شرکت های هواپیمایی به دولت
- بیشتر هتل ها توسط بخش دولتی مدیریت می شوند
- تحریم های بین المللی و چالشهای ایران با کشورهای غربی
- نبود احساس امنیت برای گردشگران
- فضاسازی سیاسی و تاثیر آن بر روی اذهان عمومی
- عدم سرمایهگذاری جدی برای نبود ثبات سیاسی و اقتصادی
موانع اقتصادی صنعت گردشگری در ایران
وابستگی اقتصاد و درآمد کشور به درآمد نفتی عدم رعایت استانداردهای بین المللی در ایجاد جاده های کشور از عوامل اقتصادی مانع از توسعه صنعت گردشگری در ایران است. چهار عامل دیگر نیز از عوامل اقتصادی به شمار می روند که مانع از رشد صنعت گردشگری در ایران می شوند:
- نامناسب بودن جاده های فرعی کشور که دسترسی به آثار باستانی و تاریخی کشور را محدود می کند. فرسودگی صنعت حمل و نقل
- امکان ناپذیر بودن رزرو هتل و خرید بلیط برای اقامت در شهرها
- عدم سهولت تبادلات بانکی با نظام بانک جهانی
- عدم وجود زیرساخت و بسترهای لازم به دلیل نبود سرمایه گذاری های دولت
مقالات بیشتر: راهنمای گردشگری ایران
عوامل اجتماعی مانع از توسعه گردشگری در ایران
فرهنگ عمومی کشور پذیرای مناسبی برای گردشگران خارجی نیست و مانع از رشد صنعت گردشگری در ایران می شود. مهمان نوازی های افراطی و برخورد تاریخی و تفریط در مهمان نوازی مانند دزدی از گردشگران و آزار آن ها از عوامل مختلفی برای ممانعت از ورود گردشگران خارجی به کشور است.
عوامل دیگری نیز در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح می شوند که عبارتند از:
- عدم توجه به چهره های بین المللی افراد مشهور برای جلب توجه افکار جهانی
- عدم توجه به زیبای شهر، آراستگی ظاهری افراد، نظافت معابر و ساختمان ها
- قوانین اسلامی و از جمله حجاب که مانع از ورود بسیاری از گردشگران خارجی به کشور می شود.
- رویدادهای فرهنگی و فقر وجود آن ها مانند: تئاترها جشنواره ها و فستیوال ها
- عدم وجود فرهنگ سازی در سطح کلان شهر برای شهروندان
- عدم بهره گیری از ظرفیت هایی مانند: موسیقی، شعر، هنر به دلیل محدودیت های دینی
عوامل تکنولوژی و فرهنگی وی در عدم توسعه گردشگری ایران
استفاده از علم و فناوری به همراه تکنولوژی منجر میشود تا سازه های دستساز و جذاب مصنوعی در کشورهای بسیاری وجود داشته باشند. این سازه ها گردشگران بسیاری را به خود جذب می کند. اما متاسفانه در کشور ما با چنین سازه های جذاب و فوق العاده روبرو نیستیم. علاوه بر آن زیرساخت فناوری و نبود آن منجر میشود که کاربران امکان خرید بلیط و رزرو هتل را به آسانی نداشته باشند. علاوه بر آن نبود سیستم اطلاعات گردشگری و توریستی در کشور ما طراحی نشده استو این عوامل نیز در جای خود صنعت گردشگری در ایران را رواج نمی دهد.
عوامل قانونی
اگر بخواهیم عوامل قانونی را مورد بررسی قرار دهیم می توانیم به عدم تدوین استانداردها و ضوابط فنی بپردازیم. دومین عامل مانع از توسعه صنعت گردشگری در ایران، مشکلات مربوط به ایجاد کسب و کار در کشور است. علاوه بر آن، عدم وجود نظام بیمهای برای گردشگری و اطمینان گردشگران از دریافت خدمات به موقع از موانع رشد صنعت گردشگری در ایران است.
موانع مدیریتی کشور برای جلوگیری از توسعه گردشگری
- عدم وجود ثبات در حوزه مدیریت
- عدم تدوین یک برنامه راهبردی بلند مدت برای صنعت گردشگری ایران
- شیوه عملکرد مدیران بر اساس نقشه راه تدوین شده نیست و عموماً بر اساس سلیقه شخصی انجام می شود.
- نبود نگرش علممی به صنعت گردشگری
- مدیران و فقر تفکر سیستمی و اقتضایی آن ها
- عدم توجه به عملکرد و سیاست های کشور موفق در حوزه گردشگری
حجاب و مشروب مانع سفر گردشگران روس به ایران می شود!
سفیر روسیه در تهران طی جلسه ای یکی از دلایل نیامدن روس ها به کشور ایران را ممنوعیت مشروبات الکلی و حجاب اجباری دانست. در پاسخ به سفیر روسیه، وزارت امور خارجه ایران نیز واکنش نشان داد. وی در پاسخ گفت جاذبه های گردشگری در کشور ایران زیارتی است.
لوان جاگاریان، سفیر روسیه گفت: هدف ما این است که روس ها به کشورهای دوست روسیه برای گردشگری سفر کنند. چراکه از سفر آن ها به سایر کشورها درآمدهای زیادی به کشورهای مقصد می رود. وی گفت اگر دو عامل ممنوعیت استفاده از مشروبات الکلی و حجاب اجباری از میان برداشته شود، گردشگران روس به ایران سفر می کنند.
ثبت دیدگاه