جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 551 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • گذری بر تاریخچه ناتو و جنگ اوکراین
    17 آوریل 2022 - 15:29
    شناسه : 2337

    زمان مطالعه: ۳ دقیقه بررسی تاریخچه ناتو و جنگ اوکراین در این مقاله میخواهیم تاریخچه ناتو و تاثیر آن بر جنگ اوکراین صحبت کنیم. با مانا همراه باشید. پیمان ناتو ، اتحاد گروه های سیاسی و نظامی است که ۱۲ کشور آن را در سال ۱۹۴۹ میلادی تشکیل دادند و امروزه حدودا به سی کشور افزایش پیدا کرده است […]

    ارسال توسط : نویسنده : حدیثه ساسانیان
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۳ دقیقه

    بررسی تاریخچه ناتو و جنگ اوکراین

    در این مقاله میخواهیم تاریخچه ناتو و تاثیر آن بر جنگ اوکراین صحبت کنیم. با مانا همراه باشید.

    پیمان ناتو ، اتحاد گروه های سیاسی و نظامی است که ۱۲ کشور آن را در سال ۱۹۴۹ میلادی تشکیل دادند و امروزه حدودا به سی کشور افزایش پیدا کرده است .

    برخی از آن کشور ها عبارتند از

    بریتانیا ، کانادا ، فرانسه ، ایالات متحده آمریکا و….

    طبق مفاد پیمان ناتو ، در صورتی که کشوری به یکی از کشورهای عضو این پیمان حمله ی مسلحانه انجام دهد باقی اعضا دست به دست میدهند و به آن کشور یاری می‌رسانند .

    ریشه ی جنگ بین کشور های روسیه و اوکراین

    ریشه ی جنگ ، بین کشور های روسیه و اوکراین به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه ی نود میلادی برمیگردد . در آن سال ها اوکراین که در اتحاد جماهیر شوروی بود سومین تجهیزات اتمی بزرگ جهان را در اختیار داشت . آمریکا و روسیه هر دو می‌خواستند این کشور را خلع سلاح کنند که در نهایت طی توافقی روسیه موفق شد تجهیزات را بگیرد و در ازای آن تضمین کند که به کیاف پایتخت کشور اوکراین حمله نمیکند . اشغال شبه جزیره ای بنام کریمه در جنوب کشور اوکراین در سال ۲۰۱۴ این توافق را زیر سوال برد . پوتین در آن زمان طی سخنرانی هایش می‌گفت مردم اوکراین و روسیه بصورت کلی یکی بودند و با دخالت غربی ها بین آن ها دیوار کشیده شد .

    بیشتر بخوانید:

    تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد جهان

    اوکراین پایان هژومونی آمریکا

    تهدیدهای مکرر روسیه باعث چه اتفاقی شده است ؟!

    آمریکا ، بریتانیا ، فرانسه و بیست و هفت کشور دیگر عضو پیمانی هستند بنام ناتو ، که کشور اوکراین عضو این پیمان نیست و بعید می‌باشد که به این زودی ها بتواند به این پیمان ملحق شود و این موردی است که روسیه هم بر سر آن دعوا دارد چرا که اصلی ترین بخش پیمان ناتو ماده ی پنج است که میگوید اگر کسی به یکی از کشور های عضو ناتو حمله کند بقیه می‌توانند به آن کشور متحد خودشان کمک کنند یعنی اگر کشور اوکراین عضو تاریخچه ناتو شود و کشور روسیه به آن حمله کند آمریکا و خیلی از کشور های اروپایی حق دارند به آن کمک کنند .

    حالا موضوع جالب اینجاست که تهدید های مکرر روسیه باعث شده است اوکراین به عضو غیر رسمی پیمان ناتو تبدیل شود و همین الان هم آمریکا کمک های نظامی زیادی به اوکراین داشته بخاطر همین پوتین معتقد است اوکراین به سمت اروپا و ناتو گرایش پیدا کرده است . در سال ۲۰۰۸ جرج دبلیو بوش رییس جمهور وقت آمریکا از این طرح استقبال کرده بود که حرکتی اشتباه بود ، اما وضعیت دموکراسی و قوانین در اوکراین بصورتی می‌باشد که بسیاری از سی کشور عضو ناتو موافق عضویت اوکراین نیستند . این حرف ها ظاهراً فقط شرایط را برای اوکراین وخیم کرده و باعث خشم روس ها شده است .

    حالا سوال اینجاست که الان چرا کشور روسیه ، کشور اوکراین را تهدید میکند ؟!

    سال ۲۰۱۹ وقتی که ولودیمر زلنسکی در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین پیروز شد گفت حتما به تنش های شرق اوکراین خاتمه میدهد . روس ها از زلنسکی خواستند مفاد توافق مینسک را که سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مطرح شده بود کامل اجرا کند اما زلنسکی وقتی که نمی‌تواند مفاد این توافق را بصورت کامل قبول کند دست به دامان تاریخچه ناتو میشود و حالا اگر روسیه به اوکراین حمله کند چه اتفاقاتی خواهد افتاد ؟!

    اگر روسیه کل اوکراین را تصرف کند شاهد جنگی در اروپا خواهیم بود که در طی دهه های گذشته سابقه نداشته است .آمریکا پیش بینی کرده است که در آن شرایط پنجاه هزار نفر از افراد غیر نظامی جان خود را از دست میدهند و حدود یک میلیون تا پنج میلیون نفر ناچار به مهاجرت میشوند .

    در حال حاضر اوکراین همه ی اولویت های دولت بایدن در آمریکا از چین گرفته تا تغییرات اقلیمی را کنار زده و به مسئله ی اول این کشور تبدیل شده است . حالا سرنوشت اوکراین ، ناتو و بسیاری از دیگر کشور های جهان  در دستان پوتین است که دو راه بیشتر ندارد یا باید بگوید شوخی کردم و همه چیز را کنار بگذارد که در این صورت ضعف نشان داده است یا باید با تمام قوا وارد جنگ بشود که در این صورت باید منتظر عواقب وخیم آن باشیم .

    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.