جمله امروز ما:
خدا به هر کی که دلش دریا باشه، کشتی میده.

چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 27 March , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 552 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3 تعداد دیدگاهها : 43×
  • اوقات شرعی


    Warning: A non-numeric value encountered in /home/manajour/public_html/wp-content/plugins/azan/index.php on line 122

  • تکنولوژی، خدمت یا خیانت؟
    17 آوریل 2020 - 18:34
    شناسه : 937
    انقراض بشر نزدیک است مگر نه اینکه تکنولوزی باید در خدمت انسان و انسانیت باشد؟ و آیا امروز می توان ادعا نمود انسانیت انسان با بهره گیری از تکنولوژی بهبود یافته؟
    ارسال توسط :
    پ
    پ
    زمان مطالعه: ۳ دقیقه

    تاریخ بشریت آمیخته به تکنولوژی

    تاریخ بشر با تحولات تکنولوژیکی آمیخته است. انسان خواسته یا ناخواسته در مسیر توسعه تکنولوژیکی قرار گرفته است. بدون آنکه بداند تکنولوژی چیست و بدون آنکه تعریف درستی از آن داشته باشد. گویا با میل به همزیستی با تکنولوژی پا به این دنیا نهاده است.

    البته در ظاهر این همزیستی رفاه و سعادت بشر را نیز به همراه داشته است. بدون تکنولوژی امروز چنین جایگاهی برای بشر متصور نبود. به نظر می رسد که بشر تکنولوژی را به زنجیر کشیده است.اما من در این مورد شک دارم.

    انسان امروز از تکنولوژی چه می خواهد؟

    انسان امروز از تکنولوژی چه می خواهد؟ آن رفاه و آسایشی که بدنبالش بود را نیافته است؟ این امیال سیری ناپذیر را چگونه می توان تفسیر کرد؟ آیا همه نوع بشر از حداقل های این سعادت بهره مندند؟ اگر نیستند مقصر کیست؟ کم کاری خودشان یا حرص و طمع دیگران؟ باید بپذیریم که در فطرت انسان میل به تعالی نهاده شده است و از این رو ایستایی با فطرت انسان در تضاد است. اما تعالی برای چه؟ هدف غایی چیست؟ ایراد از انسان فاعل بر تکنولوژی است یا تکنولوژی فاعل بر انسان؟ چگونه انسان این توانایی را داشته که با استفاده از تکنولوژی خود ساخته منابع طبیعی حاصل از میلیون ها سال فعل و انفعالات زیر و روی زمین را فقط طی یک قرن به تاراج ببرد, محیط زیست خود را نابود کند و برای آیندگان میراثی نگذارد؟ آیا تکنولوژِی حاصل از این تحولات تاریخی که در دستان بشر امروز است، او را در آینده یاری خواهد کرد؟ تحولات تکنولوژیکی مرزهای فیزیکی را از بین برده و به اصطلاح دهکده ای جهانی ساخته که نه تنها ما را به یکدیگر نزدیکتر کند بلکه حس صلح و دوستی و عاطفه بشری را فزونی بخشد. آیا در واقع چنین است؟ آیا به اصطلاح شبکه های اجتماعی از بشر انسانی اجتماعی ساخته و یا هر روز فاصله ها را بیشتر نموده است؟ مگر نه اینکه تکنولوزی باید در خدمت انسان و انسانیت باشد؟ و آیا امروز می توان ادعا نمود انسانیت انسان با بهره گیری از تکنولوژی بهبود یافته؟ باید با تردید به این سوال پاسخ مثبت داد.

    انقراض بشر نزدیک است…

    دانشمندان یکی از دلایل انقراض بشر را هوش مصنوعی و تکنولوژی می دانند. انقراض بشر یکی از فرضیات برای ادامه حیات گونه انسان ها است. انقراض بشر تاکنون در حالات مختلفی از جمله به شیوه علمی، در فرهنگ عامه و همچنین در ادیان مختلف مورد بحث و توجه واقع شده است.

    1445858256 - تکنولوژی، خدمت یا خیانت؟

    هوش مصنوعی و تکنولوژی یکی از عواملی هستند که انسان ها را تهدید می کنند.چرا که چنین هوش هایی را نمی‌توان به آسانی کنترل کرد، کنترل هوش مصنوعی هم برای سازنده دشوار است هم برای دیگران. اگر انگیزه استفاده از این فناوری ارزش های انسانی نباشد، ممکن است به جهانی بدون انسان ختم شود. هوش مصنوعی پیشرفته می تواند خطری منحصر به فرد ایجاد کنند که به انقراض بشر منجر شود. اما این فناوری قابلیت آن را دارد که راه حل هایی استثنایی برای مشکلات بشر هم پیدا کند. یکی از احتمالات اسکن کل مغز انسان و تولید و قرار دادن آن در داخل یک ماشین است، به این ترتیب هوش مصنوعی می تواند مغز طبیعی بشر را بسازد که در این صورت کاربردهای زیادی خواهد داشت.

    نظر شما را به این جمله پروفسور استیون هاوکینگ جلب می کنم که می گفت : کمال هوش مصنوعی یعنی زوال بشر.

    هاوکینگ و دیگران می‌خواستند تلنگری به دنیا بزنند، بلکه جهان به خود بیاید و ببیند علم کجا می‌رود. می‌خواستند دیگران هم در این بحث به دانشمندان بپیوندند – و دستکم در این هدف دوم موفق بودند.

    اخیرا “مرکز آینده هوش” در دانشگاه کمبریج افتتاح شد، مرکزی که راه افتاده تا به پیامدهای هوش مصنوعی بپردازد. پروفسور هاوکینگ هم آنجا بود. می‌گفت: “خوشحالم که یکی حرف ما را جدی گرفت.”

    مرکز تازه‌تأسیس دانشگاه کمبریج قرار است محلی برای تحقیق در این زمینه باشد و تنها به همین یک پرسش پیش ‌پا افتاده پاسخ بدهد کافیست: بالاخره هوش مصنوعی ما را می‌کشد یا نه؟

     

    با تمامی این اوصاف می توان نتیجه گرفت اتکای بیش از حد بر تکنولوژی خطرناک است، اما چگونه میتوان از این دنیای وابستگی نجات یافت؟ به نظر من غیرممکن است که ما بتوانیم به تنهایی و بدون وابستگی به دیگران ادامه دهیم،بهترین راه  یادگیری بیشتر در مورد تکنولوژهای مورد استفاده، یادگیری مهارت های اولیه برای اصلاح و تعمیر آنها و یافتن افرادی که در مورد موضوعات خاص اطلاعات تخصصی بیشتری دارند، میتواند به ما کمک کند. در این راه وسعت اطلاعات اینترنت نه تنها وابستگی ما را زیاد نمی کند، بلکه باعث کاهش آن نیز می شود.

    مقاله خود را با سوالی به پایان می برم. فناوری از ما فردی باهوش تر، تواناتر و خلاق تر می سازد. اما آیا از ما فردی عاقل تر هم می سازد؟

    رسانه خبری و مجله الکترونیکی مانا

    تبلیغ در سایت مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.