حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۲۹ مهر , ۱۴۰۰ 15 ربيع أول 1443 Thursday, 21 October , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 68 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 8×
  • اوقات شرعی

  • اخلاق تجارت

    شناسه : 1024 27 می 2020 - 13:16 ارسال توسط : نویسنده : مجتبی علی پورانور
    توجه کامل به اخلاق تجارت و مسائل اخلاقی در اقتصاد و بازرگانی واجرای دستورالعمل های جامع در توسعه مبادلات بازرگانی داخلی وخارجی ورشد وتوسعه اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.
    اخلاق تجارت
    پ
    پ

    نگاهی به اخلاق تجارت

    دردنیای امروز هر یک از افراد بشر صرف نظر از آن که تبعه چه کشوری هستند ،عضو جامعه بین المللی محسوب می شوند وهرفعالیت غیر منطقی ونادرست (مانند عرضه کالای تقلیدی ،تولید یافروش کالای نامرغوب ،عدم رعایت استانداردهای ایمنی،اسراف در مصرف منابع طبیعی و…)اقدامی غیر اخلاقی به شمار می آیند وخسارت های غیر قابل جبران به جامعه ویا محدوده بازار های قابل دسترس منجر می شود. بنابراین توجه کامل به اخلاق تجارت و مسائل اخلاقی در اقتصاد و بازرگانی واجرای دستورالعمل های جامع در توسعه مبادلات بازرگانی داخلی وخارجی ورشد وتوسعه اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.

    موضوع اخلاق تجارت نسبت به دهه های گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است و بیشتر سازمان ها و اداره جات بیشتر به آن اهمیت میدهند بنابراین ما با بررسی کوتاهی از این موضوع عمق ذهنیت خود را افزایش می دهیم.

    اما اخلاق تجاری چیست:

    اخلاق تجاری شاخه ای از اخلاق کاربردی (عملی)است که اصول اخلاقی و معنوی یا مسائل اخلاقی ناشی از آن رادر محیط تجاری مورد بررسی قرار میدهد.

    از قرن بیست و یکم به خاطر گسترش بازار ها وجهانی شدن اقتصاد وتوسعه ارتباطات ،ضرورت رعایت نکات اخلاقی در تجارت پیش از پیش افزایش یافته است .در تجارت همه اصول اخلاقی مبتنی برقانون ،مقررات یا دستور العمل نیستند بلکه بازرگانان یا صاحبان حرفه به مرور درک کرده انداگر اصول را رعایت نکنند شانسی برای نفوذ به بازار یا حتی ادامه فعالیت ندارند.

    پایبند بودن به موازین اخلاقی یک مزیت رقابتی بسیار مهم درعرصه تجارت بین المللی است .بررسی های آماری در بریتانیا نشان داده است که میانگین سود شرکت هایی که دارای رهنمود های اخلاقی برای کارکنان خود بوده و معیار ها واستاندارد های اخلاقی شناخته شده را در تجارت رعایت کرده اند بالاتر از میانگین سود شرکت هایی بوده است که به این معیار ها یا استاندارد ها پایبند نبوده اند.

    موضاعاتی که در قلمروی اخلاق تجارت اهمیت پیدا میکند در هر دوره ای میتواند متفاوت باشد درسال های پیش تشدید رقابت های ناسالم در عرضه اقتصاد جهانی خسارات زیادی به برخی از بنگاه های اقتصادی وارد کرده است. ارزان فروشی ،به رغم موافقت نامه های بین المللی ادامه حیات برخی از بنگاه های اقتصادی راتهدید میکند .جرایم اینترنتی به موازات گسترش حجم مبادلات بین المللی و توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات روند فزاینده ای به خود گرفته است.فروش اطلاعات فایل های شخصی ورواج فعالیت ((هکرها )) نشانگر بی توجهی به معیار های شناخته شده اخلاق تجاری یا حرفه ای در سطح بین المللی است.

    موضاعات مطرح شده در اخلاق تجاری:

    ۱-سوء استفاده از ابزار های بازاریابی وتبلیغات گمراه کننده، رشوه خواری،پرداخت های نامشروع برای پیشبرد فعالیت های تجاری، رقابت های ناسالم یا رقابت برای حذف رقبا و فعالیت در بازار سیاه یا اقتصاد زیرزمینی.

    هیچ فردی نمی تواند بدون رعایت معیار های اخلاقی یا قوانین و مقرراتی که دراین زمینه وضع شده به منافع خود دست یابد وفعالیت های چنین افرادی در صورت رعایت نکردن باعث می شود که تداوم فعالیت هایشان کاهش یابد ویا به کلی نابود شود.

    اصول اخلاقی حاکم بر تجارت:

    ۱-صداقت:

    رعایت آن ضروری است چرا که فریب دادن مشتری یا دادن اطلاعات غلط اقدامی ناپسند است وبه تداوم فعالیت ها با مشتری صدمه میزند.

    ۲-انصاف:

    در تجارت باید هم از حقوق خود وهم از حقوق مشتری دفاع کنیم ونگذاریم حق مشتری ضایع شود وبه عبارتی باید از روش برنده -برنده استفاده کرد.

    ۳-مسئولیت پذیری:

    خود را در قبال اطلاعات و حقوق مشتری مسئول بدانیم.

    ۴-حفظ اسرار تجاری(راز داری):

    باید از لحاظ اخلاقی اسرار مربوط به سفارش های دریافتی از قرار داد هارا حفظ کنیم برای مثال اگر کارخانه به یک شرکت چاپ سفارش بدهد آن شرکت جز برای کارخانه نباید به کسی طرح  یا سفارش آن کارخانه را آشکار نماید .

    ۵-پایبندی به تعهدات:

    پایبندی به تعهدات در چارچوب قرارداد های تجاری وعدم تخلف از مفاد آن ها به عنوان یکی از اصول اخلاقی مهم در تجارت شناخته شده است.متاسفانه امروزه در تجارت علاوه براین عوامل روش های گوناگونی برای فریب مشتری و سودجویی ویا برای اهداف دیگر استفاده می شود که با ذکر مواردی به آن ها می پردازیم:

    برگزاری حراج ها صوری، به طمع انداختن مشتری یا دام گستری، گران فروشی در مراحل اولیه عرضه یک کالا، تبانی برای ثابت نگه داشتن قیمت وحذف رقابت سالم، ملزم کردن مشتری به خرید از یک شرکت خاص و فروش یا تولید کالای تقلبی.

    درواقع همه ی مواردی که در گزینه های بالایی ذکرشد در حوزه ی اخلاق تجارت بحث می شوند و اگر این موارد کنترل و کاهش یابند آن وقت است که فضای کسب کار وتجارت پیشرفت میکند ویک فضای رقابتی صحیح وسالم بدست می آید.

    اخلاق تجارت

    جهانی شدن اخلاق تجاری :

    در دهه های گذشته تحولات زیادی در عرصه بین المللی رخ داده است که تاثیر گسترده ای در نقش جهانی صاحبان حرف و مشاغل و رویه ها ورفتار های آنان بر جای گذاشته است.مهم ترین این تحولات افزایش شدید حجم مبادلات بین المللی وسرمایه گذاری های برون مرزی است. تعداد مشاغلی که اهمیت بین المللی کسب کرده اند به سرعت روبه افزایش گزاشته است ‌‌.بزرگان شرکت های تجاری ،بنگاه های تولیدی ،بیمارستان ها،مدارس،دانشگاه ها و سازمان های مدنی به خوبی دریافته اند که با شیوه های سنتی نمیتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند .

    تحریم اقتصادی کشور ها به دلایلی که تشریح کردیم با معیار ها وظوابط اخلاق تجاری مغایرت دارند زیرا مانع از آن می شود که بنگاه های اقتصادی به تعهدات خود در مورد تحویل کالا وتامین خدمات بعد از فروش  آن ها عمل میکنند .تحریم اقتصادی شرکت های تولیدی یا بازرگانی ،کشوری راکه به تحریم مبادرت کرده است از فرصت های تجاری بی شماری در کشور محروم میکند واین تحریم ها موجب مرگ و میر کودکان یا بیماران به سبب عدم دسترسی به دارو یا مواد غذایی میشوند ویا پایین آمدن اقتصاد کشورها به سبب محدود بودن شغل وبسته شدن کارخانجات وهزاران عامل های دیگر که به کلی علاوه بر صدمه بر یک کشور میتواند در جهان نیز ضرر وآسیب آن احساس شود ولی با این که تعداد زیادی کشورها واتحادیه های بین المللی وضع تحریم های اقتصادی را به سبب پیامد های غیر اخلاقی وسوءاستفاده از ماده ۴۱ منشور ملل ناروا دانسته ومحکوم کرده اند هنوز هم این کار غیر اخلاقی سر جای خودش باقی است.

    تجارت عادلانه یا منصفانه:

    تجارت عادلانه یا منصفانه یک جنبش اجتماعی سازمان یافته یا روشی بازار محور است که به منظور کاهش فقر وکمک به تداوم دادوستد در عرصه ملی و بین المللی به وجود آمده است .طرفداران این طرز تلقی به تاسیس نهاد هایی با عنوان ((سازمان های تجارت منصفانه ))اقدام کرده اند که از حمایت تولید کنندگان ومصرف کنندگان برخوردار هستند هدف از ایجاد این نهاد ها تلاش به منظور تغییر در مقررات و رویه های متعارف تجارت بین المللی است .

    نمونه ای از اخلاق در تجارت در فقه اسلامی:

    در احکام خرید وفروش کالا در فقه اسلامی نکات اخلاقی متعددی که رعایت آن ها متضمن خیر وصلاح طرفین معامله وجامعه است ،به وضوح دیده میشود برای نمونه به موارد زیر اشاره می شود:

    • ۱-تبعیض قائل شدن میان خریداران جایز نیست ومستحب است که فروشنده در تعیین قیمت کالا بین خریداران فرق نگذارد.
    • ۲-فروش اشیای تقلبی بدون آگاه کردن خریدار از ویژگی های کالا حرام است.
    • ۳-غش در معامله از گناهان بزرگ به شمار میرود.
    • ۴-هرنوع حیله یا فریب کاری به قصد زیان رساندن به طرف دیگر معامله مجازنیست وحرام شمرده میشود.
    • ۵-خرید وفروش انواع مسکرات (به سبب زیانی که به انسان وجامعه وارد میکند)حرام است.

    آشنایی با سایر روش های غیر اخلاقی در تجارت:

    خرید وفروش کالا در بازار غیر رسمی(قاچاق)، مشارکت در دادوستدهای هرمی به اشکال گوناگون، فروش کالا به صورت ناخاص و منظور نکردن وزن بسته بندی به زیان مشتری، فرار از پرداخت مالیات برای کالا، تعیین ارزش غیر واقعی برای کالا دراسناد گمرکی به منظور کاهش میزان حقوق گمرکی قابل پرداخت و سوا کردن کالا توسط فروشنده به زیان مشتری.

    مجله الکترونیکی مانا

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.